torsdag 27. juni 2013

Hvorfor dette bloggnavnet?

Jo, det sier seg egentlig selv.


Dette handler nettopp om meg og mitt speilbilde. Ja, rett og slett hvordan jeg har det, hvordan jeg ser på meg selv, hvorfor bruker jeg så mye tid og energi på mitt selvbilde?

Med selvbilde menes summen av de inntrykk og tanker et enkelt menneske har om seg selv og sin plass i forhold til andre individer og samfunnet.
Selvbildet kan skifte over tid eller være stabilt, avhengig av hvilke opplevelser individet får, og måten disse oppfattes på.

Jeg må finne ut av hvordan jeg kan oppnå det selvbilde jeg vil ha. Hva kan jeg gjøre for å opprettholde det sånn? Hva er det om gjør at jeg havner i den onde sirkelen gang på gang? Og ikke minst hva er det som gjør at jeg havner der? Dette er noe jeg veit jeg kommer til å bruke lang tid på.
Dette er mitt lille prosjekt. Mitt lille prøveprosjekt. Jeg skal kartlegge problemet, planlegge, gjennomføre og evaluere hele veien. Helt til jeg finner løsningen jeg trenger.

Dette handler om meg og bare meg. Jeg snakker ut ifra meg selv og mine egne erfaringer, meninger og interesser. Dette er en blogg om selvtillit og selvfølelse, spiseforstyrrelser og andre ting som dukker opp underveis.
En ting som jeg føler er viktig å få frem er forskjellen på selvtillit og selvfølelse.
Selvtillit og selvfølelse er to ord som ofte blir brukt om hverandre.
 
Selvtillit er individets tiltro til sin evne til å prestere.
Selvfølelse eller selvaktelse, selvbevissthet, er å akseptere seg selv som den en er, og være bevisst sin egen verdi. Lav selvfølelse gjenkjennes med usikkerhet, selvkritikk og skyldfølelse.



Vil dere være med på reisen, er det bare å følge med. Kanskje vi kan lære noe av hverandre?


C.K.E




blogglisten_dc9ab0478b2f6ab85261fca22b90da3c

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar